Thursday, November 03, 2011

Day 2 : Changlun - Cha-am (Kembara 4 X 4 DMK Kemboja)

Alhamdulillah.... hari kedua perjalanan berjalan lancar seperti yang dirancangkan. Perjalanan hari ini mengambil masa lebih kurang 15 jam dari Changlun ke Cha-am.

Seawal jam 5.30 pagi sudah kedengaran mesej dari blackberry ku "aku dah sampai". oh rupanya... Sharani dah sampai... masa tu saya tengah mamai lagi... lepas solat subuh di masjid kami buat persediaan dan saringan barang yg dibawa.

Kitorang bergerak lebih kurang 7 pagi ke border lepas isi minyak kat BHP Changlun. Lepas berjaya lepasi sempadan dengan selamat kitorang sarapan jap kat Danok lebih kurang pukul 8 pagi. Puas gak mencari prepaid kad Thailand pepagi buta tu.... akhirnya kecewa.... so lebih kurang kul 9pm gerak terus.

Sempat la tukar tayar... makan nenas.... berhenti rehat..... dan macam-macam lagi la. Tapi yang tak boleh lupa ialah pengalaman makan tengahari kat Chaiya lepas solat zohor berjemaah kat masjid di sana. diringkaskan cerita kitorang dipandu arah oleh ustaz rashid yang boleh cakap melayu utk cari makanan halal. baik dan peramah ustaz tu. InsyaAllah kalau ada rezeki kita agihkan sedikit lembu korban kat kampung tu tahun depan.

Sepekara yang saya tak boleh lupa ialah Allah telah jumpakan kami dengan seorang pakcik yg asalnya org melayu tetapi dah lama di Thailand dia cuma boleh bertutur sikit2 bahasa melayu. Apa yg mengujakan kami, dia dapat ilham ilmu pertukangan dari amalannnya serta ilham dari bacaan kitab suci Al-Quran. Nasihat beliau yg terkesan ialah "Jangan sesekali tinggal solat dan bacalah Al-Quran".

Sampai je Cha-am kitorang terus checkin kat Cha-am Villa Hotel. ok gak hotelnya.... RM40 je sebilik dek kepakaran si Jasmi tawar menawar.

Lebih kurang pukul 12 malam saya, Jasmi dan Roddy kononnya nak cari masjid untuk solat jamak. tapi sayangnnya tak jumpa sebab jauh sangat la pulak.... last-last lepak makan maggi sampai kul 2 pagi sambil berborak. gayanya kul 3.30 pagi la baru tidur lepas habis mengarang blog nie... ok la.... jumpa esok di entry hari ke 3 misi kemboja.


Sempat bergambar kat depan T Hotel sebelum cross border. gelap lagi.... sebab masih subuh

Tu dia Hafiz.... siap panjat bumbung kau ye.... sebab nak penuhkan tangki minyak spare

Hahahaha.... habis kecoh kat pejabat insuran tu dek penangan jejaka-jejaka Malaya.... (Nie tengah buat insuran kereta utk masuk thailand dan isi border pass) insuran 2 minggu RM25 dan upah isi border pas RM1

Amacam! best tak sarapan kitorang....

Atas nasihat pakar tayar hilux perlu ditukar posisinya utk perjalanan yg lebih lancar.

Hehehe.... itu bukan lalat ye.... atas nenas tu, tapi lebah.... so confirm la nenas tu semanis madu.

Solha macam baru first time jumpa nenas. hahaha

Ye ye je.... macam nak beli.... halal ke tu..... hahaha.... nasib ada si duan nie.... boleh la jadi juru tangkap gambo. hehehe

Alhamdulillah... jumpa juga masjid kat Chaiya

Kelihatan Solha dan Sharani tengah tunggu giliran nak cari kutu. hahaha

Dua dari kiri tu ialah Ustaz Rashid

Buat apa tu bang.... tengah belajar memasak ke..... zakir tu macam dah lapar sangat dah tu.

Sabar menanti juadah lunch disediakan. patut la kau bedal pow tu tadi.... rupanya bekas tu depan mata....

Inilah pakcik yang berkemahiran dan kreatif yg dapat banyak ilham dan idea dari Al-Quran yang sering menjadi amalan dan rujukan beliau. nasihat dari pakcik tu "Jangan tinggal solat"

Ha..... nie lah dia hidangan lunch kitorang.... RM65 ringgit je.... utk 10 orang makan. murah beb..... Alhamdulillallah

Menginap di Cha-am Villa Hotel, RM40 sebilik.

Roti canai burma

Hahaha sempat bergambar dengan dua adik beradik muslim dari burma nie, Rashid dan Yassin. Si rashid tu pernah kerja 8 tahun kat Malaysia dan fasih cakap melayu
Ngap maggi dulu sebelum titon. lapaq oooo...

No comments: