Monday, December 07, 2009

Dari FB Saifuddin Abdullah: 5 Dis iaitu Hari Sukarelawan A"bangsa berlalu hampir tanpa sesiapa perasan ttg kewujudan hari tersebut.

Farid Izahar
Hari Sukarelawan apa YB?
about an hour ago
Saifuddin Abdullah
Saifuddin Abdullah
United Nations telah lama isytihar 5 Dis sbg Hari Sukarelawan a"bangsa, sbg pengiktirafan trhadap mereka yg jadi sukarelawan full time /part time. Juga utk menyegarkan semangat kesukarelaan.
about an hour ago
Zul Azhar Cha
Zul Azhar Cha
kenapa jadi begitu Dato'?
about an hour ago
Saifuddin Abdullah
Saifuddin Abdullah
Kita tak begitu merayakan hari2 yg penting tetapi tak ada nilai komersial - agaknya. Atau kerajaan kurang beri perhatian pd hari2 peringkat a'bangsa tertentu, tapi beri perhatian pd hari2 a'bangsa lain spt hari AIDS, Wanita, Kanak2. Mungkin krn tak ada kementerian yg jaga kesukarelaan...
about an hour ago
Mohd Faizal
Mohd Faizal
Sori Dato..tak berniat nak tunjuk pandai..tapi sekadar meluah pandangan..BHEPP,JPT,KPT bahagian yg bertangungjawab atas semua program mahasiswa semalaysia..Ketua Pengarah JPT memakai pangkat pegawai kanan SUKSIS secara sukarela seharusnya ada satu program peringkat kebangsaan melibatkan semua mahasiswa IPT yg terlibat dalam program badan berunifrom secara sukarela dan badan NGO lain..
about an hour ago
Khir Ariffin
Khir Ariffin
la... dah lepas ke.... x tau pulak ada hari Sukarelawan :(
about an hour ago
Azrin Dato' Azizan
Azrin Dato' Azizan
Aku tau hari Isnin smpai Ahad je..
about an hour ago
Khir AriffinKhir AriffinKesian mahasiswa sekarang, bagi pandangan saya ianya nampak layu dan lesu. Masa saya dulu siap boleh berniaga dalam kolej. Lepas saya grad, dengar cerita student dah tak boleh berniaga.

Atas apa alasan tidak dibenarkan berniaga tak tahu la... walhal ada satu kursus tu diwajibkan belajar yakni asas keusahawan. masa belajarlah sepatutnya dipupuk budaya berniaga.

Mungkin lari topik sikit, tapi apa yang saya nak pertekankan ialah kita kena bagi ruang dan peluang untuk pelajar bergerak aktif dan creatif. Kalau banyak sangat sekatan dan larangan maka ada yang terbantut nanti. Akhirnya mereka bosan dan menyalurkan kebosanan tu ke tempat yang tak sepatutnya.

Kesimpulannya.... budaya sukarelawan nie amat-amatlah penting dan sepatutnya diambil perhatian serius agar dapat menangani banyak isu dan gejala negatif.

No comments: